Meertekst

vertaalt, redigeert, ordent en schrijft technische teksten

Http 500 error

“Doet je website het wel vanuit Nederland?” Ineens kreeg ik een appje van Kees, mijn websitebouwer. Ik vroeg hem maar niet waarom hij vanaf zijn vakantieadres in Istrië zit te checken of mijn website het nog doet. Eerlijk gezegd heb ik dat zelf al een maand of twee niet gecontroleerd. Maar hij had gelijk: http 500 error. Geen website.

“Morgen even je hosting provider bellen” Tuurlijk, daar ben ik gek op. Not. Maar wat moet dat moet en met pen en papier en klantnummer en oortjes in de aanslag ging ik er eens rustig voor zitten. Na het keuzemenu en vijf minuten wachtmuziek kreeg ik een Sefrem aan de lijn en ik legde hem mijn probleem uit. Nog voordat ik verder iets kon zeggen wist hij al om welke website het ging. Mijn telefoonnummer heeft me denk ik verraden? Hij ging in elk geval navragen wat er aan de hand kon zijn, een momentje graag.

Een momentje zonder muziekje duurt erg lang. Sterker nog: inmiddels zat ik op 12:46 minuten doodse stilte maar de teller liep nog steeds. Omdat ik niet zeker wist of ik eigenlijk nog wel verbinding had, drukte ik op het rode telefoontje en belde opnieuw met de provider.

Nu kreeg ik een Jeffrey aan de lijn. Jeffrey wilde natuurlijk ook weten waar hij mij mee kon helpen en terwijl ik uitlegde wat er aan de hand was volgde er ineens een oorverdovende stilte. “Halló? Hááállo? Hoort u mij?” Geen enkele respons. Jeffrey was weg en weer drukte ik op het rode telefoontje.

Ik belde voor de derde keer en daar was zowaar Jeffrey weer. “U hoorde mij zojuist niet meer he?” Ik wist niet of ik moest lachen of boos moest worden, maar besloot het op toeval te houden en aardig te blijven. Weer legde ik mijn probleem uit en dat een collega van hem al op zoek was naar een antwoord. Na weer even wachten wist hij welke collega ik bedoelde, na nog even wachten kon ik worden doorverbonden en na opnieuw een paar minuten wachten was daar Sefrem weer. Sefrem had inmiddels uitgevogeld wat er aan de hand is: een plug-in van WordPress (het programma waarmee mijn website is gemaakt) voorkomt dat de website kan openen. “Dat gebeurt weleens ja, na een update ofzo. U moet dus even uitzoeken welke plug-in dat veroorzaakt, door alles even te resetten en het errorlog te lezen.” Ho! Hier haak ik af. Dit is meer iets voor mijn websitebouwer. Sefrem stelde voor dat hij mij een handleiding ging mailen over hoe dit aan te pakken. “En anders vraagt u gewoon een student-aan-huis, want wij ondersteunen dit verder niet.”

De volgende uren checkte ik regelmatig alle mailadressen en spamboxen die ik heb, maar nergens was een handleiding te bekennen. Omdat ik geen zin had om wéér te bellen probeerde ik nu een andere tactiek: chatten. Al vrij snel had ik contact met ene Jorn. Gelukkig kon hij precies nalezen wat er vanochtend allemaal besproken was en hij wist zeker dat Sefrem de mail had verstuurd. Op mijn vraag naar welk adres kon hij geen antwoord geven, daarvoor moet ik zelf inloggen in Mijn Host. Maar hij gaf me gelukkig wel een link naar de bedoelde handleiding. Die me overigens vrij zinloos leek, maar goed. Uit nieuwsgierigheid logde ik snel in op Mijn Host om het mailadres te controleren. Daar stond een prima adres, het had gewoon moeten lukken.

Pienter als ik ben stuurde ik wel alvast een kopie van de chat met Jorn naar mijn websitebouwer, in de hoop dat hij gerustgesteld zijn vakantie kon voortzetten. Maar het tegendeel gebeurde. Per kerende post kreeg ik een verontwaardigde app van Kees: “Dat kàn helemaal niet!” Zodra hij terug is van vakantie zal hij erin duiken.

De dag nadat Kees terug was van vakantie kreeg ik een appje van hem: “Je website is weer bereikbaar.” Ik kon hem wel zoenen! Kennelijk had ‘mijn template spontaan een demo plug-in geactiveerd die niet compatibel was met de laatste php 8 versie’. Van die dingen. “En overigens werkt de handleiding die ze gestuurd hebben niet. Is een verouderde versie.”

Uiteindelijk kreeg ik toch nog een e-mail van de provider. Niet met de handleiding maar met een vraag: “Hoe vond je het contact met onze klantenservice?”

Ik ga nog maar even geen antwoord geven.

Http 500 error
Schuiven naar boven